Olaines panorāma
Rail Baltica ieviesēji pārrunā ar Olaines novada pašvaldību Rail Baltica projekta aktualitātes

Rail Baltica ieviesēji pārrunā ar Olaines novada pašvaldību Rail Baltica projekta aktualitātes

Rail Baltica ieviesēji pārrunā ar Olaines novada pašvaldību Rail Baltica projekta aktualitātes

Turpinot apmeklēt pašvaldības, kuras skar “Rail Baltica” projekta ieviešana, otrdien, 10. augustā, Satiksmes ministrijas pārstāvji kopā ar globālā projekta koordinatoru un kopuzņēmumu AS “RB Rail” un SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” apmeklēja Olaines novada pašvaldību un tikās ar domes vadību un pašvaldības atbildīgajiem speciālistiem.

Olaines novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Andris Bergs tikšanās laikā atzīmēja: “Olaines novada pašvaldība izprot “Rail Baltica” projekta valstisko nozīmi un līdz ar to neiebilst tam, ka projekts skar Olaines novada teritoriju paredzētajā trases vietā, vienlaikus uzskata par pašvaldības galveno uzdevumu iegūt no projekta pēc iespējas lielāku pievienoto vērtību novada teritorijas attīstībai. Pašvaldība to redz kā industriālās zonas 300 ha platībā izveidošanu ar pieslēgumu pie “Rail Baltica” trases, kas ļaus attīstīt Olaines novadā vērienīgus industriālos projektus, kā arī reģionālās stacijas izveides rezultātā Olaines novads kļūs par Zemgales reģiona nozīmīgu mobilitātes punktu. Tajā pašā laikā, apzinoties, ka trase skar ne tikai pašvaldības nekustamos īpašumus, bet arī privāto zemju īpašnieku (fizisku un juridisku personu) īpašumus, aizstāvot viņu intereses, pašvaldība pievērš projekta ieviesēju uzmanību tam, lai pie īpašumu atsavināšanas būtu taisnīga atlīdzība, lai nekustamo īpašumu īpašniekiem tiktu kompensētas projekta realizācijas dēļ radušās faktiskās izmaksas.”

Tikšanās laikā tika pārrunāta “Rail Baltica” projektēšanas gaita posmā no starptautiskās lidostas “Rīga” līdz Misai. Projektēšanas darbi uzsākti jau 2019. gadā un pašlaik ieiet noslēguma stadijā. Tas ļauj uzsākt zemju atsavināšanu “Rail Baltica” pamata trases skartajās teritorijās. Kaut arī projekta ieviesēji paredzējuši zemju atsavināšanas procesu “Rail Baltica” pamata trases skartajiem nekustamajiem īpašumiem Olaines novadā (kopumā šobrīd 35 nekustamie īpašumi, no tiem pieci – apbūvētas zemes vienības) uzsākt 2021. gada oktobrī, pašvaldība, aizstāvot iedzīvotāju intereses, aicināja “Rail Baltica” pārstāvjus jau tagad sazināties ar nekustamo īpašumu īpašniekiem (īpaši izceļot īpašumus ar apbūvi) situācijas izskaidrošanai un viņiem nepieciešamās informācijas sniegšanai. (Vispārējā informācija par īpašumu atsavināšanu interesentiem ir pieejama te – https://edzl.lv/atsavinasana/taisniga-atlidziba un https://edzl.lv/atsavinasana/konsultativais-centrs.)

Atgādinām, ka “Rail Baltica” trase Olaines novada teritorijā pamatā ir paredzēta gar autoceļu A5; trases garums ir apmēram 11 km. Tikšanās laikā ir precizēts pamata trases novietojums Sila kapu zonā. “Rail Baltica” ieviesēji apstiprināja, ka trase neskars pašu kapu teritoriju, bet ies pāri ūdenstilpnei blakus kapiem. Izmaiņas, kuras sagaidāmas Sila kapu sakarā, ir saistītas ar nokļūšanu uz kapiem. Projekta īstenotāji nodrošinās piekļuvi kapiem, izbūvējot jaunu pievedceļu no vecās Jelgavas šosejas puses.

“Olaines novada teritorijā sadarbībā ar pašvaldību tika izstrādāti risinājumi, lai saskaņā ar nākotnes novada teritorijas lokālplānojumu nodrošinātu labāku jaunā ātrgaitas dzelzceļa sasaisti ar jau esošo infrastruktūru. Novada teritorijā arī plānots maksimāli saglabāt esošos ceļu šķērsojumus, tiks izbūvēta dzīvnieku pāreja, kā arī izstrādāti vairāki dzelzceļa šķērsojumi pāri esošajiem autoceļiem,” piebilda Ēriks Diļevs, “Rail Baltica” kopuzņēmuma AS “RB Rail” tehniskais direktors Latvijā.

Līdz ar “Rail Baltica” izbūvi Olaines novada pašvaldība plāno attīstīt jaunu industriālo zonu Birznieku masīvā. Olaines novadā ir apstiprināts lokālplānojums Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas “Rail Baltica” būvniecībai, kurā iekļauta ne tikai teritorija, kas nepieciešama trases izbūvei, bet arī piegulošā teritorija “Birznieku masīvs”. Te varētu izbūvēt ražošanas un loģistikas uzņēmumus, kas varētu attīstīties, tieši pateicoties jaunās dzelzceļa līnijas tuvumam. Līdz ar to tika aktualizēts un pārrunāts jautājums par iespējamā pieslēguma izbūvi, kurš savienotu “Rail Baltica” pamata trasi un lokālplānojumā ietverto teritoriju.

Olaines novada teritorijā ir paredzēts arī mobilitātes punkts ar “Rail Baltica” reģionālo pieturu (A5 un A8 mezgla tuvumā). Mobilitātes punkta izveide cieši saistīta ar valdības redzējumu – dzelzceļš kā mugurkauls satiksmes sistēmā –, līdz ar to paredzēts, ka šajā punktā satiksies dažādi transporta veidi: vilciens, autobusi, privātās automašīnas un elektrotransports. Plānots, ka, dodoties no Olaines novada uz Rīgu, Jelgavu vai kaut kur citur, šajā punktā varēs novietot ne tikai automašīnas, bet arī skrejriteņus, velosipēdus un visus citus mikromobilitātes rīkus. 

 


Papildu informācija

“Rail Baltica” ir ilgtspējīgs dzelzceļa transporta infrastruktūras projekts, kura mērķis ir integrēt Baltijas valstis Eiropas dzelzceļa tīklā. Projektā piedalās piecas Eiropas Savienības valstis – Polija, Lietuva, Latvija un Igaunija, netieši arī Somija, pagarinot maršrutu ar savienojumu Tallina–Helsinki.

Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu Eiropas standarta sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar kopējo trases garumu 870 km. Latvijas pamata trase – 265 km. “Rail Baltica” nodrošinās ātrgaitas starptautisko pasažieru pārvadājumus ar maksimālo kustības ātrumu 249 km/h, kravu pārvadājumus ar ātrumu 120 km/h, kā arī reģionālos pasažieru pārvadājumus ar ātrumu 200 km/h.

Šobrīd uz “Rail Baltica” pamata līnijas Latvijā plānotas 16 reģionālās pieturas Salacgrīvā, Tūjā, Skultē, Vangažos, Sauriešos, pie Slāvu tilta, Torņakalnā, Zasulaukā, Imantā, Jaunmārupē, Olaines novadā, Ķekavā, Salaspilī, Baldonē, Iecavā un Bauskā un viena jauna 1520 mm stacija Rīgā, Āgenskalnā, pie P. Stradiņa slimnīcas. Reģionālo staciju plānošana un projektēšana tiks veikta līdz 2023. gadam un tiks finansēta “Rail Baltica” projekta ietvaros. Līdztekus pamata trases projektēšanas darbiem šovasar uzsākta “Rail Baltica” ātrgaitas dzelzceļa un avio savienojuma būvniecība Baltijā.

Pamata trases projektēšanas darbus Satiksmes ministrijas uzdevumā īsteno AS “RB Rail”. Savukārt SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” pārziņā ir multimodālā transporta mezgla būvniecība starptautiskajā lidostā “Rīga”. Vairāk informācijas par “Rail Baltica” projektu – https://www.railbaltica.org/lv/ un https://edzl.lv/.